Otrokovice jsou starobylou osadou na západním okraji Podřevnicka. První zmínka pochází z roku 1141. Město leží na levém břehu řeky Moravy při soutoku Dřevnice 11 km od Zlína v nadm. výšce 190 m. Národopisně leží na rozhraní Hané, Slovácka a Valašska. Otrokovice lze rozdělit na tři části: samotné původní Otrokovice, dále Kvítkovice, které byly připojeny k Otrokovicím v roce 1960, a Bahňák, který začala budovat firma Baťa ve třicátých letech prakticky na zelené louce jako průmyslovou a obytnou část města se vším občanským vybavením. Městem se Otrokovice staly v roce 1965. V roce 1970 získalo město znak. Nejstarší název místa zněl Otrokovicih, roku 1350 Otrokowicze. Německá podoba byla až do roku 1918 Otrokowitz.
Otrokovice leží prakticky na úplné rovině. Nad západním břehem Moravy se prudce zvíhá pásmo Chřibů, ale převýšení je celkově malé, činí jen něco přes 100 m. I tak se naskýtají z jižní nezalesněné části hřebene nad městem pěkné výhledy jak na celé Otrokovice, tak na severovýchodě táhnoucí se Hostýnské vrchy a na východě široce rozkládající se Vizovickou vrchovinu. Geomorfologicky náleží město do nejjižnější části Hornomoravského úvalu.
Otrokovice-střed, Náměstí 3. května
Na jihozáp.okraji města leží lokalita „Na letišti“, slepé rameno Moravy, kde se nacházejí vzácné vodní rostliny a živočichové. Těsně za severním okrajem města směrem k Tlumačovu se rozkládá pěkný lužní les při řece Moravě. Směrem na Napajedla byla postavena při pravém břehu Moravy cyklostezka, stále hojněji využívaná. Město je rovněž spojeno lodní dopravou s ostatními místy Baťova kanálu. Z města vede po pěší lávce přes Moravu žlutá tur. značka do nitra Chřibů kolem vrchu Tresný, přes Žlutavu a dále do hustých lesů. Tak se můžeme dostat po dalších značkách do dalších vzdálenějších známých míst, např. na Budačinu. Tato místa jsou již výše položená, nadm. výška je přes 400 m.
Po povodních v roce 1997 byla znovu postavena kaplička na odbočce k Machové. Původně stála stará kaplička přímo v Otrokovicích a byla sem přenesena v roce 1932.
Senior centrum na Bahňáku
Dnešní Otrokovice se nadále dlouhodobě rekonstruují, především náměstí s okolím, rozsáhlé prostranství před nádražím, prostor u Prioru před Společenským domem, atd. Město je barevné, se spoustou upravené zeleně. Problémem je hustá doprava, která by mohla být uspokojivě vyřešena až výstavbou druhé poloviny, tj. jihovýchodní části obchvatu, která je ale zatím v nedohlednu. Dopravní spojení s okolním světem je po železnici dobré, MHD ze Zlínem rovněž. V roce 2012 se Otrokovice umístily v celostátní soutěži o Nejkrásnější město a obec Čech a Moravy na druhém místě.
Náměstí 3. května s novým hotelem Atrium
Některá zajímavá data z historie Otrokovic do roku 1953
70 letopočtů v proměnách obce
1141 – první zmínka olomouckého biskupství o Otrokovicích
1406 – markrabě Jošt postupuje malenovické panství s Otrokovicemi
Heraltovi z Kunštátu
1492 – panství získávají Tetourové z Tetova
1528 – první zmínka o rybníku v Otrokovicích
1570 – od tohoto data je vedena pozemková kniha
1574 – dokončena výstavba otrokovické tvrze
1576 – v zemských deskách je zmínka o existenci mlýnů
1610 – statek Otrokovice je připojen ke Zlínu
1649 – Otrokovice připojeny na 200 let k napajedelskému panství
1769 – postavena kaple sv. Michala
1786 – od tohoto data je vedena matrika
1834 – v obci žije 825 obyv. ve 129 domech
1836 – jmenován první učitel v obci
1841 – Otrokovicemi projíždí první vlak po Severní dráze císařa Ferdinanda
1848 – obec postihlo velké krupobití – zničena úroda
1850 – Otrokovice patří k politickému okresu Holešov
1850 – přestavba kaple sv. Michala do dnešní podoby
Věž kostela sv. Michala
1850 – 1935 – Otrokovice jsou součástí soudního okresu Napajedla
1855 – Otrokovice připojeny k politickému okresu Napajedla
1864 – zřízení samostatných prostor obecního úřadu
1868 – Otrkovice připojeny k politickému okresu Uherské Hradiště
1869 – v obci žije 960 obyv. ve 151 domech
1872 – 1873 – vybudování druhé koleje na dráze
1882 – zřízena vlaková zastávka
1882 – založen honební spolek
1886 – založen spolek vojenských vysloužilců
1889 – stavitelem Vilémem Žákem postavena nová obecná škola
1890 – založen Sbor dobrovolných hasičů
1890 – v obci žije 1 143 obyv. ve 194 domech
1893 – zřízena poštovna
1893 – postavena socha sv. Jana Nepomuckého
Socha sv. Jana Nepomuckého
1893 – založena Občanská záložna v Kvítkovicích
1897 – založen čtenářský spolek Občanská beseda
1899 – postavena kaple sv. Anny v Kvítkovicích
1899 – otevřeno nádraží s novou tratí Otrokovice – Vizovice
1900 – v obci je 288 domů a 1 629 obyv.
Nádraží v Otrokovicích na poč. 20. stol.
Dnešní otrokovické nádraží
1906 – soukromou železnici do Vizovic přebírá stát
1906 – regulace řeky Moravy mezi Bělovem a Napajedly a dolního toku Dřevnice
1906 – škola byla rozšířena o jedno patro
1906 – horní mlýn kupuje mecenáš Jakub Schőn
1908 – založen Sokol
1910 – poštovna povýšena na poštu
Sokolovna na konci 20. let
Na uličce - cesta k Tečovicím, konec 19. stol.
1910 – vznikla organizace katolické mládeže Omladina
1913 – vznikla úřadovna pošty na otrokovickém nádraží
1919 – v srpnu byla vysázena Lípa svobody u kaple sv. Anny v Kvítkovicích
1921 – vznikla organizace KSČ
1921 – v obci je 319 domů a 1 927 obyv.
1922 – otevřena měšťanská škola
1925 – postaven pomník obětem světové války před kostelem sv. Michala
Náměstí na počátku 30. let
1927 – Vojtěch Chlud si postavil obuvnický podnik
1929 – firma Baťa zakupuje rozsáhlé pozemky v katastru Otrokovic
1929 – 1930 – vybudováno letiště
1930 – v obci je 461 domů a 2 645 obyv.
Výstavba baťovských domků na Bahňáku
1931 – žel. trať do Vizovic přechází pod firmu Baťa a má nový název
Otrokovicko-zlínsko-vizovická dráha
1932 – 12. července zahynul Tomáš Baťa se svým pilotem Jindřichem
Broučkem při leteckém neštěstí
1932 – přemístění kapličky před budoucí měšťanskou školou k odbočce na
Machovou
Socha Tomáše Bati v parku před Společenským domem
Kaplička na křižovatce silnice k Machové - replika postavená po záplavách v roce 1997
Měšťanská škola po osvobozovacích bojích v květnu 1945
1933 – měsťanská škola umístěna do nové budovy
1934 – počátek výstavby leteckých závodů
1935 – obec je přičleněna k soudnímu a politickému okresu Zlín
1936 – otevřen hotel Společenský dům na Bahňáku-Baťově od arch. Vladimíra
Karfíka
Hotel Společenský dům od ing. arch. Vladimíra Karfíka z roku 1936
Příjezd Jana Antonína Bati z cesty kolem světa - letiště 1937
1937 – Jan Antonín Baťa se vrací z letecké cesty kolem světa
1937 – na hlavní silnici postaven nový železobetonový most přes Dřevnici
1937 – vznik Čs. obce legionářské
1938 – ve městě žije 8 002 obyv.
Funkcionalisticky pojatý dům bývalého starosty Josefa Krčmy
1939 – 15. března vstup německých vojsk
1939 – 1946 – obec nese název Baťov
1945 – 3. května obec osvobozena vojsky 2. ukrajinského frontu
1950 – ze Zlína je přivedena trolejbusová linka do Kvítkovic
1950 – v obci je 1 235 domů a 8 929 obyv.
1953 – od prosince již jezdí trolejbusy až k otrokovickému nádraží
Nádraží v Otrokovicích, od roku 1953 spojeno trolejbusovou dopravou a dnešní rekonstruovaný prostor
namesti 3.kvetna
Hana Bakalikova, 29. 12. 2020 16:56