KRÁSY SLOVENSKA
PO STOPÁCH STARÝCH VANDRŮ 2.
BANSKÁ BYSTRICA
KREMNICA
BANSKÁ ŠTIAVNICA
Banská Bystrica - leží ve Zvolenské kotlině v nadm. výšce 362 m. Město je obklopeno ze všech stran 5 pohořími, a to Kremnickýni vrchy, Starohorskými vrchy, Nízkými Tatrami, Velkou Fatrou a Bystrickou vrchovinou. První písemná zpráva je z r. 1255, kdy bylo místo osídleno německými kolonisty. Už v té době bylo městu uděleno právo těžit rudu a kovy. Z tohoto bohatství se město celá staletí rozvíjelo. Až do pol. 17. stol. bylo město ohrožováno tureckými výpady. Za stavovských povstání město vypálili Bočkajovci. Od pol. 18. stol. těžba kovů klesala a zároveň se začaly stavět textilky, papírny, pily, mlýny, cukrovary a lihovary.
V roce 1850 vzniklo slovenské gymnásium. V r. 1873 byla postavena železnice Zvolen - Banská Bystrica a v r. 1884 byla prodloužena do Podbrezové. V r. 1908 byla zbudována městská elektrárna. V r. 1940 byla otevřena žel. trať Banská bystrica - Diviaky. V r. 1944 se se stala Banská Bystrica centrem SNP. Město má množství uměleckohistorických památek, především městský hradní komplex.
Kremnica - leží v pohoří Kremnické vrchy v nadm. výšce 550 m. Rozmach těžby zlata a stříbra začal ve 14. stol., ale těžba začala již v 10. stol. V r. 1328 bylo Kremnici uděleno privilegium svobodného královského hornického a mincovního města. Kremnická mincovna pracuje nepřetržitě dodnes. Ve městě je množství středověkých památek, především Kremnický městský hrad.
Banská Štiavnica - leží ve Štiavnické brázdě v nadm. výšce 600 m. Ve 13. stol. místo kolonizovali němečtí osadníci. První doklad o těžbě stříbra je z r. 1217. R. 1328 získala Banská Štiavnica městská privilegia. R. 1443 bylo město poničeno velkým zemětřesením. Postupně však bylo obnovené. Počet dělníků, pracujících v dolech a hutích se neustále zvyšoval (1535 - 4000, 1763 - 8000, konec 18. stol. - 10 000).
V r. 1746 postavili ve městě vodovod. V r. 1763 vznikla Vysoká hornická škola. V době panování císaře Josefa II. měla Banská Štiavnica 23 000 obyv. a byla třetím největším městem Uher. Od konce 19. stol. se doly postupně uzavíraly a nastal úpadek. R. 1873 se otevřela úzkokolejka Banská Štiavnica - Hronská Dúbrava a v r. 1949 byla postavena trať s norm. rozchodem.
Město má množství architektonických a technických památek a je zapsáno od r. 1993 na Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO.
foto Vlad. Král